Filmworlds blog 2 - Filmekről villám-elemzések

Filmworlds-2

A Marvel filmek világa

2017. január 28. - Fortress

A The Walt Disney Company által 2009 óta tulajdonolt, de 1993-ban alapított Marvel Entertainment sikeres leányvállalatként már évek óta ontja a Marvel Comics képregénykiadó sikeres történeteit látványos filmek formájában. Ez az úgynevezett "Marvel-világ", mely Amerika képregény történetének több évtizedes hőseit eleveníti meg, külön rajongótábort gyűjtve, sajátos képi megközelítésekkel, meseszerű, de nagyon látványos jelenetek, alakok, hősök szerepeltetése mellett.

szuperhosok_blog.jpg

Nézzük a Marvel-filmek legkiemelkedőbb darabjait:

Bosszúállók filmek:

  • Bosszúállók 1. (2012) Rendező: Joss Whedon. Szereplők: Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo, Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson.
  • Bosszúállók 2. Ultron kora (2015) Rendező: Joss Whedon. Szereplők: Robert Downey Jr., Chris Evans, Mark Ruffalo, Scarlett Johansson.

Amerika kapitány filmek:

  • Amerika kapitány 1. Az első bosszúálló (2011). Rendező: Joe Johnston. Szereplők: Chris Evans, Tommy Lee Jones, Stanley Tucci.
  • Amerika kapitány 2. A tél katonája (2014). Rendező: Joe Russo, Anthony Russo. Szereplők: Chris Evans, Scarlett Johansson, Samuel L. Jackson, Robert Redford, Sebastian Stan.
  • Amerika kapitány 3. Polgárháború (2016). Rendező: Joe Russo, Anthony Russo. Szereplők: Chris Evans, Robert Downey Jr., Scarlett Johansson, Jeremy Renner.

Vasember filmek

  • A Vasember 1. (2008) Rendező: Jon Favreau Szereplők: Robert Downey Jr., Gwynet Paltrow, Jeff Bridges, Samuel L. Jackson.
  • Vasember 2. (2010.) Rendező: Jon Favreau Szereplők: Robert Downey Jr., Gwynet Paltrow, Sam Rockwell, Mickey Rourke
  • Vasember 3. (2013.) Rendező: Shane Black Szereplők: Robert Downey Jr., Gwynet Paltrow, Guy Pearce, Ben Kingsley, Paul Bettany

X-Men filmek: (film series)

 Pókember filmek:

Hulk filmek

Batman filmek:

Egyéb Marvel filmek:

 

Oscar-gála (2017) jelöltek és esélyek

Február 26-án (hazai idő szerint 27-én hajnali 02:30-kor) itt az Oscar gála, ami már a 89. lesz 1929 óta (amit még Douglas Fairbanks rendezett szűk körben a hollywoodi Roosevelt Hotelben). Az amerikai filmakadémia ezúttal mindenkit meglepő módon, kiemelten kezelt egy bizonyos filmet, melyet az elmúlt 10 éve példátlan módon 14 jelöléssel jutalmazott. (Erre a Titanic óta nem volt példa.) A La La  Landról van szó, ami Magyarországon Kaliforniai álom címen futott a mozikban. Damien Chazelle alkotása azonban mérhetetlenül túlértékelt, unalmas limonádé, rengeteg máshonnan átvett részlettel, elcsépelt alapsztrorival és "lopott" musical jelenetekkel. Az Amerikai Filmakadémia nagyon felkapta, mert Hollywood világát idézi és az amerikai dzsessznek állít emléket. Túldíjazása sajnos borítékolható.

A házigazda a gálán a nálunk jórészt kevéssé ismert Jimmy Kimmel lesz, a helyszín pedig ugyanaz, ami 2001 óta mindig: Los Angelesben a Dolby Theatre. Számunkra külön érdekessége az eseménynek, hogy idén is lesz egy magyar jelölt, mégpedig a "Mindenki" című rövidfilm, Deák Kristóf alkotása. Drukkolhatunk a filmnek!

Ami az esélyeket illeti: a már említett La La Land, a Fegyvertelen katona és az Érkezés valószínűleg kapnak majd szobrocskát és Ryan Gosling, Emma Stone, esetlen Natalie Portman sem távoznak majd üres kézzel. Sőt, megjósolható, hogy Jeff Bridges és Michael Shannon is jelentős győzelmi sansszal indulhatnak majd aznap este az átadóra. A Filmworlds a 6 legfontosabb kategóriában a következő jelöltekért drukkol:

  • 1.) Legjobb film: Filmworlds: A fegyvertelen katona, valóságban: Holdfény
  • 2.) Legjobb rendező: Filmworlds: Mel Gibson, valóságban: Damien Chazelle
  • 3.) Legjobb színésznő: Filmworlds: Natalie Portman, valóságban: Emma Stone
  • 4.) Legjobb férfi főszereplő: Andrew Garfield, valóságban: Casey Affleck
  • 5.) Legjobb mellékszereplők: Octavia Spencer / Michael Shannon
  • 6.) Legjobb forgatókönyvek: Érkezés (Eric Heisserer) / Hell or High Water, valóságban: A régi város / Holdfény

És persze nagyon szeretnénk, ha kapna díjat a Zootropolis, a Mindenki, a Kaliforniai álom (egy betétdaláért), az Utazók (a legjobb látványért, vagy filmzenéért) és a Szövetségesek (a legjobb jelmezért). Utóbbi két film esetében nem is annyira a kategória miatt (amiben jelölték), hanem azért, hogy kapjanak igazi elismerést is ezek az alkotások.

És most nézzük a jelölteket a szokásos 23 kategóriában:

1.) Legjobb film

Kaliforniai álom
Holdfény
A régi város
Oroszlán
A számolás joga
Fences
A fegyvertelen katona
Érkezés
Hell or High Water

2.) Legjobb rendező

Damien Chazelle (Kaliforniai álom)
Barry Jenkins (Holdfény)
Denis Villeneueve (Érkezés)
Kenneth Lonergan (A régi város)
Mel Gibson (A fegyvertelen katona)

3.) Legjobb színésznő

Natalie Portman (Jackie)
Emma Stone (Kaliforniai álom)
Isabelle Huppert (Elle)
Meryl Streep (Florence - A tökéletlen hang)
Ruth Nega (Loving)

4.) Legjobb színész

Ryan Gosling (Kaliforniai álom)
Casey Affleck (A régi város)
Denzel Washington (Fences)
Andrew Garfield (A fegyvertelen katona)
Viggo Mortensen (Captain Fantastic)

5.) Legjobb női mellékszereplő

Viola Davis (Fences)
Michelle Williams (A régi város)
Octavia Spencer (A számolás joga)
Naomie Harris (Holdfény)
Nicole Kidman (Oroszlán)

6.) Legjobb férfi mellékszereplő

Mahershala Ali (Holdfény)
Jeff Bridges (Hell or High Water)
Dev Patel (Oroszlán)
Lucas Hedges (A régi város)
Michael Shannon (Éjszakai ragadozók)

7.) Legjobb adaptált forgatókönyv

Holdfény (Barry Jenkins)
Érkezés (Eric Heisserer)
Oroszlán (Luke Davies)
Fences (August Wilson)
A számolás joga (Allison Schroeder, Theodore Melfi)

8.) Legjobb eredeti forgatókönyv

Kaliforniai álom (Damien Chazelle)
Hell or High Water (Taylor Sheridan)
A régi város (Kenneth Lonergan)
A homár (Yorgos Lanthimos, Efthymis Filippou) 
20th Century Women (Mike Mills)

9.) Legjobb dokumentumfilm

O.J.: Made in America
13th
I Am Not Your Negro
Fire at Sea
Life Animate

10.) Legjobb animációs film

Zootropolis - Állati nagy balhé
Kubo és a varázshúrok
Moana
A vörös teknős
Életem Cukkiniként

11.) Legjobb idegen nyelvű film

Toni Erdmann (Németország)
Az ügyfél (Irán)
Land of Mine (Dánia)
Az ember, akit Ovénak hívtak (Svédország)
Tanna (Ausztrália)

12.) Legjobb operatőr

Holdfény
Kaliforniai álom
Érkezés
Oroszlán
Silence

13.) Legjobb rövid dokumentumfilm

The White Helmets
Extremis
Watani: My Homeland
4.1 Miles
Joe's Violin

14.) Legjobb rövidfilm

Mindenki - magyar film (Deák Kristóftól)
Timecode
Silent NIghts
Ennemis Interieurs
La femme et Le TGV

15.) Legjobb betétdal

Kaliforniai álom - Audition
Kaliforniai álom - City of Stars
Moana - How Far I'll Go
Jim: The James Foley Story - The Empty Chair
Trolls - Can't Stop the Feeling

16.) Legjobb eredeti filmzene

Kaliforniai álom
Holdfény
Oroszlán
Jackie
Utazók

17.) Legjobb vágás

Kaliforniai álom
Holdfény
A fegyvertelen katona
Érkezés
Hell or High Water

18.) Legjobb vizuális effektus

A dzsungel könyve
Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet
Doktor Strange
Mélytengeri pokol
Kubo és a varázshúrok

19.) Legjobb hangvágás

Kaliforniai álom
A fegyvertelen katona
Érkezés
Sully - Csoda a Hudson folyón
Mélytengeri pokol

20.) Legjobb hangkeverés

Kaliforniai álom
A fegyvertelen katona
Zsivány Egyes: Egy Star Wars-történet
Érkezés
13 óra: Bengházi titkos katonái

21.) Legjobb jelmez

Kaliforniai álom
Legendás állatok és megfigyelésük
Florence - A tökéletlen hang
Jackie
Szövetségesek

22.) Legjobb smink

Star Trek: Mindenen túl
Suicide Squad: Öngyilkos Osztag
Az ember, akit Ovénak hívtak

23.) Legjobb látvány és díszlet

Kaliforniai álom
Legendás állatok és megfigyelésük
Érkezés
Ave, Cézár!
Utazók

Mielőtt megismertelek - Me Before You (2016)

2016 júniusának nagy filmes meglepetése, Thea Sharrock, brit rendezőnő megható, megrázó, emberi érzések magasságait és mélységeit bemutató gyönyörű drámája, Emilia Clarke és Sam Claflin főszereplésével. A történet az "Életrevalók -at" idézi, de ezúttal egy szerelmi szál is megjelenik és egy valódi drámát láthatunk. 

mielott2.jpg

William Traynor (Sam Claflin) sikeres harmincas fiatal, aki kalandos és irigylésre méltó életet él - eredményes a bankvilágban végzett munkájában, sportol, utazik, szórakozik, nagy baráti körrel múlatja idejét - egészen addig, amíg egy nap el nem gázolja egy motor az utcán. Akkor nagyot fordul vele a világ, élete teljesen átalakul: nyaktól lefelé lebénul ugyanis. Két év után családja egy segítőt fogad fel mellé, az alig huszonéves, szeleburdi Louisa Clarkot (Emilia Clarke). A korábban hat éven keresztül egy kávézóban dolgozó leányzó a családját próbálja támogatni a William mellett végzett munkájával. Eleinte a két fiatal távolságtartó egymással, aztán lassan megtörik a jég. Megismerik, felfedezik egymást és a férfi életkedve is visszatér. Hatással van rá Lou örökké vidám, optimista, lelkes és szimpatikus jelleme, felszabadító viselkedése, pozitív életszemlélete. Kialakul egy barátság, mely gyorsan szerelemmé változik.

A dráma végig "benne van" a történetben, melyet a rendező eredeti mértékletességgel "adagol" számunkra. Még a humor is fel-fel bukkan, így a film hangulata szinte soha nem válik nyomasztóvá. A drámai légkört oldják a könnyed párbeszédek, azok gyakran vicces fordulatai, Emilia Clarke természetes kisugárzása (furcsa öltözködése, őszintesége, nyílt közvetlensége) és a főszereplők közt kezdetektől érezhető furcsa vibrálás. Két eltérő jellemű, hátterű és életfelfogású ember vonzalommá váló kapcsolatát nézhetjük végig egy olyan szituációban, mely próbára teszi mindkettejük lelkierejét. A zsebkendőért viszont mind többször kell nyúlnunk ahogy a film vége közeledik (ez eleinte főleg hölgy nézőknél jellemző, de idővel a zord férfitársaknál is elfacsarodik a szív), mert William pontosan tisztában van helyzetével mégis bátran néz azzal szembe. Bátrabban és felnőttesebb módon, mint bármelyikünk.

mielott3.jpg

Emilia Clarke fantasztikusat alakít, a szerepet mintha rászabták volna. Lénye szinte átvilágítja a filmet. Sam Claflin, a korábban sportos szépfiúkat alakító angol macsó ezúttal valódi színészettel bizonyítja tehetségét. A film vége a legnagyobb dilemma, amiben csak részünk lehet: élet vagy halál. Élet úgy, ahogyan Williamnak a balesetétől fogva osztályrészül jut (ám egy szerelem ígéretével) de az összes létező fizikai korláttal, vagy megszabadulás a fájdalmaktól az emberhez sokszor méltatlan körülményektől és halál. Megható, fájó, elgondolkodtató. Emlékeztet bennünket arra, hogy megbecsüljük az életet, a szerelmet és mindazt amink van, addig amíg csak lehet. Létezhet ennél fontosabb mondanivaló egy filmben?

A "Me Before You" egy intelligens, megható film, mely az életről - halálról, szerelemről és empátiáról szól egyedi karakterekkel kifejezve tanulságait. A film az IMDb -n 7,5 pontot kapott, ám valójában 2016 egyik legszebb filmje. A Filmworlds "meglátta" a történetben a kivételességet és nálunk erős 8,5 pontot kap. Mindenkinek ajánljuk, aki valódi érzéseket szeretne látni egy filmben.

Értékelésünk: 8,5 / 10 8_5uj.jpg

Ha tetszett a poszt, kövess bennünket a Facebook -on is!

villam.jpg

A film MAFAB adatlapja

2016.12.21.(15:47)

2016 -os év legkiemelkedőbb filmjei

 70-es lista, 2016 legkiemelkedőbb filmjei

Filmes szempontból vegyes év volt a 2016-os: akadtak különlegességek, de nagyon sok bukás is. Ha a tavalyi esztendővel vetjük össze, talán hasonlóan sikerült, vagyis túlzottan nem voltunk elkényeztetve ezúttal sem értékes alkotásokkal. Az Éjszakai ragadozók (8,2), a Mielőtt megismertelek (8,5), a Kaliforniai álom (8,2), a Szövetségesek (7,5), a Vaksötét (8,0), a Zátony (7,0), a Zsivány Egyes (7,0) és az Érkezés (7,0) pozitív irányba emelték a szintet, viszont az Öngyilkos osztag, a Snowden, az Afganisztáni víg napjaim, az Inferno, a Ben Hur, a Hivatali karácsony, a Rendes fickók vagy a Hét mesterlövész enyhén szólva sem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Nagyjából 120 idei film megtekintését követően 70 olyan alkotással foglalkoztunk részletesebben, melyek megérdemelték a bővebb elemzéseket. De nézzük ezt a bizonyos első 70 filmet, melyek "fémjelezték" számunkra a 2016-os esztendőt (filmes szempontból), csak úgy felsorolásszerűen. 

    1. Aljas nyolcas (6,5)
    2. Steve Jobs (2015-ös)
    3. A visszatérő (8,1)
    4. Creed – Apollo fia (6,5) 
    5. A nagy dobás - Big short
    6. Viharlovagok (5)
    7. Nagyfater elszabadul
    8. Carol
    9. Deadpool (7,0)
    10. Spotlight – Egy nyomozás részletei (2015-ös)
    11. Ave Cézár
    12. Agyas és agyatlan
    13. Zootropolis – Állati nagy balhé (7)
    14. Támadás a Fehér Ház ellen 2. – London ostroma (6,5)
    15. Afganisztáni víg napjaim (4,5)
    16. Batman Superman ellen
    17. Eddie, a sas
    18. A Főnök
    19. Cloverfield Lane 10
    20. Amerika kapitány – Polgárháború (7,0)
    21. X-Men: Apokalipszis
    22. Warcraft: A kezdetek
    23. Rendes fickók (6)
    24. Démonok között 2 (6)
    25. Szenilla nyomában (7)
    26. Mielőtt megismertelek (8,5)
    27. A függetlenség napja: Feltámadás (7,0)
    28. A Nagy Csobbanás - Bigger Splash
    29. Afganisztáni víg napjaim (4,5)
    30. Tarzan legendája (6)
    31. Csontok és skalpok
    32. Életem nagy szerelme (7)
    33. Amikor kialszik a fény (7,5)
    34. Star Trek 3
    35. Jason Bourne (5,5)
    36. Szellemirtók
    37. A kis kedvencek titkos élete (7)
    38. Suicide Squad – Öngyilkos osztag (3)
    39. Rossz anyák (6,5)
    40. A zátony (7,5)
    41. Ben-Hur
    42. Vaksötét (7,5)
    43. A mestergyilkos: Feltámadás X
    44. Sully - Csoda a Hudson folyón
    45. Snowden 
    46. Bridget Jones babát vár X
    47. Idegpálya (6)
    48. A hét mesterlövész (10/5)
    49. Kiéhezettek
    50. Mélytengeri pokol X
    51. Nézd ki van itt
    52. A lány a vonaton
    53. Inferno X
    54. Lángelmék X
    55. Jack Reacher: Nincs visszaút (7)
    56. A könyvelő
    57. Doktor Strange
    58. Érkezés (7,5)
    59. Az utolsó emberig - Blood Father X
    60. Éjszakai ragadozók (8,2)
    61. Legendás állatok és megfigyelésük
    62. A szobalány
    63. Szövetségesek (7,0) X
    64. Hivatali karácsony
    65. Zsivány Egyes – Egy Star Wars történet (7,0)
    66. Énekelj! (6,5)
    67. A fegyvertelen katona X
    68. Váratlan szépség
    69. Kaliforniai álom
    70. Assassin's Creed
  •  
  • X  = másodnézés
  •  villam.jpg
  • 2016.12.18.
  •  

A Filmworlds blog kommentelési szabályai

A Filmworlds egy előmoderációs blog, ami azt jelenti, hogy amikor beír valaki egy hozzászólást, akkor az sajnos nem jelenik meg azonnal, csak miután jóváhagyta valamelyik szerkesztő. Ezen a téren némi türelmet kérünk, ugyanis van főállásunk és családunk is. Összesen csupán 5 + 1 szabály létezik: 

  1. Nem jelenik meg egy hozzászólás, ha az trágár, vagy a szerkesztőkkel szemben személyeskedő, gyalázkodó vagy hitelrontó.
  2. Nem jelenik meg egy hozzászólás, ha az teljesen irreleváns a kommentelt tartalommal, azaz nem függ vele össze.
  3. Nem jelenik meg egy hozzászólás, ha az adott posztot értelmetlenül becsmérli a konstruktív kritizálás helyett. (Magyarán: ha csak azért szól hozzá valaki egy-egy posztunkhoz, hogy az adott cikk stílusát, szóhasználatát, fogalmazás-módját, helyesírását vagy szerzőjét becsmérelje, ne csodálkozzon, ha kommentjét kukába vágjuk, őt magát meg kitiltjuk.)
  4. Nem jelenik meg az a hozzászólás, mely egyértelmű tárgyi tévedéseket rögzít, ezzel megtévesztve olvasóinkat!
  5. Egyszeri figyelmeztetés után kitiltás jöhet az offtopic, nyelvtannáci, másokkal személyeskedő vagy gyalázkodó hozzászólásokért.
  6. Fenntartjuk annak jogát is, hogy ne jelentessük meg mindazon hozzászólásokat, melyek nem viszik előre a kommunikációt, és bár nem bántóak, sértőek, vagy trágárak, de nem is tesznek hozzá semmit a poszt témájának értelmes megvitatásához pl. ugyanazt a "csontot" rágják tovább, alapvető tényeket tagadnak, feleslegesen kötekednek  (velünk, a poszttal vagy másik kommentelővel szemben), illetve semmi újat nem mondanak az előzőekben elhangzottakhoz képest. 

logo1_filmworlds.jpg

Melyek a legjobb Bud Spencer filmek? Szavazz nálunk!

bud_spencer.jpgBud Spencer neve egy korszak, egy stílusvilág, és az életszeretet humorral átitatott, szórakoztató könnyedségét jelentette egy olyan időszakban, mikor az embereket a nevetés kötötte össze. A hidegháborúban megosztott világ szélsőségei között, valamiféle nyugalmat és felszabadultságot hozott mindennapjainkba. Szerettük, néztük, mert jó volt látni, hogy mindig győz, a rosszak mindig megbűnhődnek, miközben a főhős laza fölényességgel fogyaszt el gigantikus rántotta-, és spagetti adagokat és hülyére veri a túlerőben lévő gonoszakat. Egyszerűen nem lehetett nem szeretni. Most elment, egy sikeres és tartalmas élet után. Emlékezzünk rá egy szavazás keretében! 

Összesen 274 szavazat után (4 napnyi idő elteltével):

  1. Kincs, ami nincs: 31%
  2. Nincs kettő négy nélkül: 16%
  3. És megint dühbe jövünk: 13%
  4. Bűnvadászok: 8%
  5. Nyomás utána: 5%

A második 15 legjobb börtönös film

Az előző posztunkban bemutattuk a szerintünk legjobb 15 börtönös filmet, amelyek közt akadtak nagy klasszikusok, 90-es évekbeli alkotások, egy vígjáték és számtalan nagy közönségsiker is. A lista 15 ezer megtekintést és 68 támogató lájkot kapott (köszönjük ezúton is), amiből azt dekódoltuk, hogy azért a többség nagyjából egyetértett velünk. Ugyanakkor a hozzászólásokban többen emlegettek méltánytalanul kifelejtett filmeket is, így folytattuk a börtönös filmek értékelését és elkészítettük a folytatást is. Ezúttal a második 15 legjobb börtönös filmet próbáltuk összeszedni, de bemutató szövegek nélkül nagyon röviden, csak a filmadatok feltüntetésével és az IMDb értékelésével. 

  • 16. A nagy szökés - The Great Escape (1963) IMDb pontszám: 8,3. John Sturges, Steve McQueen
  • 17. Híd a Kwai folyón (1957) IMDb pontszám: 8,2. David Lean, főszerepben: William Holden
  • 18. Bilincs és mosoly - Cool Hand Luke (1967) IMDb pontszám: 8,2 Stuert Rosenberg, főszerepben: Paul Newman
  • 19. Apám nevében - In the Name of the Father (1993) IMDb: 8,1. Jim Sheridan, főszerepben: Daniel Day-Lewis
  • 20. A domb - The Hill (1965) IMDb pontszám: 7,9. Sidney Lumet, főszerepben: sir Sean Connery
  • 21. A próféta - Un prophete (2009) IMDb pontszám: 7,9. Jacques Audiard, főszerepben: Tahar Rahim
  • 22. Az alcatrazi ember - Birdman of Alcatraz (1962) IMDb: 7,8. John Frankenheimer, főszerepben: Burt Lancester
  • 23. Éjféli expressz - Midnight express (1978) IMDb: 7,7. Alan Parker, főszerepben: Brad Davis
  • 24. Éhség - Hunger (2008) IMDb pontszám: 7,6. Steve McQueen, (nem rokona a "nagy" McQueen -nek) főszerepben: Michael Fassbender
  • 25. Az elítélt - Felon (2008) IMDb pontszám: 7,5. Ric Roman Waugh, főszerepben: Val Kilmer
  • 26. A lángoló börtön - Gaam yuk fung wan (1987) IMDb pontszám: 7,4. Ringo Lam, főszerepben: Chow Yun-Fat
  • 27. Bronson (2009) IMDb pontszám: 7,1. Rendező: Nicole Winding Refn, főszerepben: Tom Hardy
  • 28. A vér kötelez - Domestic Disturbance (2001) IMDb: 5,5 (!) Rendező: Harold Becker, főszerepben: John Travolta
  • 29. Stone (2010) IMDb értékelés és pontszám: 5,0 Rendező: John Curran, főszerepben: Robert de Niro
  • 30. A sitten - Doing Hard Time (2004) IMDb pontszám: 5,0 Rendező: Preston A. Whitemore, főszerepben: Boris Kodjoe

Knock Knock - Keanu Reeves új filmje

Pontosan az ilyen gyenge, színvonaltalan és halvány minőségű filmekre hasznos a „villám-vélemény” írása, hiszen nagyon kár lenne velük komolyabb terjedelemben foglalkozni. A Knock knock is ilyen. Az ember csak azt nem érti, hogy mi a fenéért volt erre szüksége Keanu Reevesnek? Főszereplője ennek a fosnak, pedig a valaha jobb napokat megélt színész – aki mellesleg anyagilag bőven megengedhetné magának, hogy élete hátralévő részében teljesen visszavonuljon minden munkának nevezhető tevékenységtől – tudhatná, hogy milyen egy jó film. Hát, ez nem az.  Nagyon nem. Elvben horror, de inkább egy beteg kriminek tűnik. (Innentől spoileres elemzés)

A történet szerint két kiscsaj egy esős éjszakán bekéretszkedik egy éppen egyedül otthon dolgozó családapa (Keanu Reeves) házába. (A feleség és a gyerekek pár napig távol vannak.) Aztán a lányok ráveszik a pasast a szexre, majd másnap bejelentik neki: szétkürtölik mennyire aljas volt, hogy kiskorúakkal lépett szexuális kapcsolatra. Valójában azonban nem akarnak semmit, így végül távoznak. Ám itt nincs vége a sztorinak, mert este visszalopóznak és foglyul ejtik a házigazdát. Tönkreteszik a berendezést, majd megkötözik főhősünket és bejelentik neki, hogy hajnalban megölik, amiért pedofil volt. A legvége legyen meglepetés, de nagy durranásra senki ne számítson.

knock_knock.jpg

Az egész sztori hiteltelen, mesterkélt és olcsó. A lányok motivációja teljes mértékben hiányzik, hiszen pénzt nem akarnak, bosszúról meg szó sem lehet, hiszen eleve ők veszik rá a pasast a szexre. Marad az, hogy valamiféle küldetéstudat vezérli őket a vétkező családapák megbüntetésére, de ez meg annyira sánta, hogy az ember nem tudja komolyan venni.

Sajnos Reeves is nagyon gyenge a filmben, szökési kísérletei szánalmasak (többször is nagyon bénán dulakszik az 50 kilós kamaszlányokkal, akik rendre simán leterítik), vagyis a Mátrix sztárjának játéka még halványan sem emlékeztet korábbi szerepeiben nyújtott alakításaira. A film rendezője: Eli Roth (alias Donowitz őrmester, vagyis Medve zsidó a Becstelen Brigantykból) a Motellel ugyan nagyot dobbantott, de úgy tűnik nem tudja megismételni sikerét. A Knock knockot egyetlen okból nézi végig az ember, hogy megtudja: végül kinyírják e a főszereplőt. Nos, azoknak, akik tényleg csak emiatt szenvednék végig, eláruljuk: nem. Reméljük, hogy az Eli Roth - Reeves páros fog még jó filmekkel megörvendeztetni bennünket. Ez most nem sikerült nekik. Talán legközelebb. Értékelésünk csak azért 3 pont (és nem kettő) mert kedveljük Keanu Reevest.

Értékelésünk: 10 / 3

3.jpg

 A film adatlapja a Magyar Film Adatbázisban itt található. 

A visszatérő (The Revenant - 2015)

A mexikói Alejandro González Inárritu kifejezetten szép filmet készített, amikor végsőkig agyondolgoztatott stábjával és az alkotáshoz leszerződtetett sztárjaival: Tom Hardyval, Leonardo DiCaprioval, illetve Domhnall Gleesonnal befejezte a Visszatérő forgatásait. A film, melyet Louisiana gyönyörű tájain vettek fel, eddig már három Arany Globust kapott és 12 jelölést az Oscarra. Ezekből a jelölésekből pedig néhányat biztosan arany szobrocskára fognak tudni váltan, amit legjobban talán DiCaprio vár, hiszen hosszú évek óta reméli a legnagyobb filmes elismerés neki ítélését. (Már legalább három alkalommal meg is érdemelte volna.)

avisszatero_revenant1.jpg

A Visszatérő legnagyobb értékét kétségtelenül a fényképezés adja. A film operatőre, a szintén mexikói Emmanuel Lubezki korábban két Oscar-jelölést is kapott már a „Kis hercegnő” és az „Álmosvölgy legendája" című művekért és nagy meglepetés (és igazságtalanság) volna, ha idén nem ő kapná meg a legjobb operatőrnek járó elismerést. Lubezki ugyanis zseniális munkát végzett: a Visszatérő filmkockáin fantasztikus képekben gyönyörködhetünk. A hatalmas, hóval borított hegyek, sebes folyású folyók, lélegzetelállító meredélyek, óriási erdők és festői lankák megtekintése közben szinte ott van az ember DiCaprio oldalán és vele együtt küzd az életben maradásért. A prémvadászok öltözete, fegyverei gondosan kiválogatottak és korhűek, sőt az indiánok megjelenésébe sem lehet a legkevésbé sem belekötni. Inarritu jó érzékkel választotta ki mellékszereplőit is: az indián arcok valamiféle sajátos eredetiséget adnak a történethez. (Innentől spoileres elemzés.)

A film kezdőjelenete, a prémvadász csapatra zúduló brutális indián támadás kivitelezése magasra teszi a későbbiekre előrevetíthető virtuális „lécet”, mert hihetetlen igényességgel készült, ugyanakkor nincs benne semmi mesterkéltség. A jéghideg folyóba ömlő vér, a sérülések, az emberi testekbe fúródó nyílvesszők, az arcokon látható rémület és kimerültség mind-mind valódinak hatnak. Ám ezt követően a film tempója hosszú időre lelassul. A medvetámadás megosztja a nézőket: van, aki érzékeli, van, aki viszont nem látja a DiCapriora támadó grizzly mesterséges kivitelezését. (Bevallom: nekem nem volt kifogásom a medve-jelenet valósághűségével kapcsolatban.) Ám akárhogy is nézzük: DiCaprio sérülései élethűek, ugyanakkor a film során végig meg van az emberben egy sajátos kétely azzal kapcsolatban, hogy tényleg lehetséges e mindazt túlélni, ami a főszereplőt éri. Hiszen a medve szétkarmolja testét, átszakítja nyakát (lég-, és nyelőcsövét), bezúzza bordáit, eltöri (vagy legalábbis megzúzza) lábát és óriási vérveszteséget okoz főhősünknek, nem beszélve a fertőzésekről, melyek mindig fellépnek vadon-környezetben szerzett nyílt sérüléseknél. Hugh Glass (DiCaprio) azonban mindent túlél, sőt miután társai sorsára hagyják (félig elásva testét) lábra kap és sok száz kilométert gyalogolva (a néhol derékig érő hóban) gyógyszerek és szakszerű sebkötözés, fertőtlenítés, orvosi ellátás nélkül, több napi (vagy heti) vándorlást követően megmenekül. (Miközben nyers halon és nyers húson, meg efféléken él.) Sőt nem pusztán túléli az egészet, hanem aprócska pihenő után, még azt is bevállalja, hogy újra útra keljen és üldözőbe vegye fia gyilkosát, és a végén még élet-halál késpárbajt is vívjon vele. Az mondjuk, már tényleg túlzásnak tűnik, hogy a több napi nélkülözést és fájdalmat elszenvedett, testileg teljesen elgyötört és kimerült, halálból visszatért főszereplő eséllyel szálljon szembe a végén egy pihent emberrel (aki mellesleg „alapjáraton” sem gyengébb nála).

avisszatero_3.jpg

A film a kissé túlzottnak tűnő gyötrelmek részletes bemutatásán és a táj szépségének elénk tárásán túl, kihagyja a történetben rejlő mélyebb feszültségek ábrázolását. Például azt az érdekes kérdést, hogy az 1820-as évek Amerikájában mennyire voltak kiszolgáltatott helyzetben az indiánok, és milyen mértékben szorultak folyamatosan vissza a fehérek – és többek közt éppen a prémvadászok – állandó nyugatra vándorlásának és hódításainak köszönhetően. Ugyancsak semmiféle törekvés nincs arra, hogy megértsük Hugh Glass különleges helyzetét: azt a köztes állapotot, hogy miközben fehér ember, valójában indián felesége és gyermeke van és az indiánok közt éli életét. Ha ezek a mélyebb problémák a sok naturalista tájkép mellett kaphattak volna némi rendezői figyelmet (és időt), a Visszatérő egy nagyon komoly, tartalmas film lehetett volna.

Ami a színészi teljesítményeket illeti: Tom Hardynak és DiCaprionak is elismerés jár, bár hozzá kell, tegyük, hogy a számukra megformálandó karakterek alakítása azért nem kívánta meg a színészet magasiskoláját. Ráadásul DiCaprionak még a beszéd lehetősége sem volt adott, hiszen az egész film alatt, talán ha 4-5 mondatnyi volt az összes szövege. És mégis, jók voltak nagyon. Tom Hardy minden filmkockán, melyen szerepel feszültség tud kelteni. Hitelesen „hozza” az önző, csak önmagával törődő, kapzsi és erőszakos kalandor figuráját. DiCaprio pedig el tudja hitetni a nézővel, hogy a lehető legmélyebb emberi fájdalmat érzi, amikor elveszti a fiát, cserbenhagyják társai és egész testét súlyos sérülések borítják.

Összességében a Visszatérő egy magával ragadó alkotás, gyönyörű felvételekkel, a történelem sajátos aromájával és a kihagyott tartalmi lehetőségek elpazarolásával. Hozzá kell tenni még, hogy a túlságosan elnyújtott tájkép-bemutatások sokszor unalmas tízperceket (néha negyed órákat) iktatnak a filmbe mindazok számára, akik nincsenek elájulva a télies amerikai vadon részletes megszemlélésének lehetőségétől.

Értékelésünk: 8,1

8egesz5.jpg

 A film adatlapja a Magyar Film Adatbázisban itt található. 

A filmtörténet legjobb csatajelenete egy 5 Oscart érő filmben

Igen, természetesen a Ryan közlegény megmentéséről van szó! Arról a filmről, mely 1999-ben 5 Oscart és két Golden Globe –ot nyert, miközben több orgánum is a világ legjobb filmjei közé választott. Steven Spilberg alkotása az IMDb –n 8,6 pontot, a Mafab –on 88% -ot, az Indexen pedig 9,1 pontot kapott. A Filmwords blog most elsősorban egyetlen jelenet, egy alig 24 perces rész miatt foglalkozik az alkotással. De előbb a körülményekről pár szót.

ryan.jpg

A Ryan közlegény elkészítésének két célja volt: egyrészt a háború átélhető bemutatása (afféle ízelítő jelleggel), másrészt egy érzelmeinkre ható, lelkivilágunkat feldúlni akaró – tipikusan amerikai történet – elmesélése. Mindkettő sikerült, bár igazi értéke leginkább csak az elsőnek van. Hogy miért? Mert a „legkisebb fiú” megmentésének terve, a szent célért való összefogás létrehozása és a „mind feláldozzuk magunkat a nagy ügyért” típusú gondolatiság megfogalmazása a legkevésbé sem új a filmvilágban. És ha már ebben a „kategóriában” vizsgálódunk, akkor nekem speciel a Kurosawa ihlette Hét mesterlövész 1960-as sztorija jobban bejön, amikor a rosszfiúk csapata, Charles Bronson, Yul Brynner és Steve McQueen részvételével egy egész mexikói falut ment meg (élete árán).

Viszont a háború átélhető bemutatása zseniális Spielberg filmjében. Az a bizonyos 24 perc kétségtelenül a filmtörténet egyik legnagyobbja. Az amerikaiak 1944 június 6-án kezdték meg Európába szállítani csapataikat, hogy azok részt vegyenek (az angolokkal és franciákkal közösen) a náci Németország legyőzésében. Ez volt a híres normandiai partraszállás, melynek első napján 170 ezer szövetséges katona ért partot Franciaországban. Ám arról már kevesebb szó esik, hogy 10 500 katona is odaveszett azon a napon. Ennyien estek el a németek gyilkos golyózáporai nyomán, az aknavetők és lövegek rájuk irányuló zárótüzeiben. Ha utána számolunk ez „csupán” 6%, ám csak akkor tartjuk kevésnek, ha mi magunk nem tartozunk bele abba a bizonyos hányadba.

ryan3.jpg

Nos, Spielberg megmutatta, hogy mit érezhettek azok a katonák 1944 június 6 –án. Látjuk az egészet Miller százados (Tom Hanks) szemével, aki sisakja pereme alól nézte a partraszálló hajó belsejét, az első német lövedékek becsapódását, illetve közvetlen társai halálát. Szinte érezzük a partraszálló hajóban arcára fröccsenő tengervizet és vért, majd a homokos part lágy és süppedős homokját. Ott vagyunk vele, amikor elesik, és egy pillanatra elhalkul körülötte a csatazaj, mert a víz alá merül és vele vagyunk akkor is, mikor szinte megsüketíti a becsapódó gránátok robbanásának ereje. Éles valóság számunkra az a látvány is, ami a partraszálló katonákat fogadja: a rengeteg vér, a leszakadó végtagok és a találatot kapott katonák haldoklása. Mindez tökéletes realizmussal és átélhetően közvetlen formában van elénk tárva, fantasztikus pillanatképek, részletesen kidolgozott jelenetek és korhű háttér bemutatása mellett. ... És akkor egyszer csak azt érezzük, hogy mi vagyunk ott azon a bizonyos parton, a golyózáporban, fedezék nélkül. Nekünk kell túlélnünk az egészet és eljutnunk a biztonságba. (Ha van olyan egyáltalán a nácik által belőtt partszakaszon.)

ryan4.jpg

A jelenet persze hamar véget ér, és jön maga a történet: egy kis létszámú katonai egység vándorlása egy bizonyos James Francis Ryan közlegény felkutatásáért, mert a hadvezetőség hazaengedi az illetőt három bátyjának hősies halála miatt. A kis csapat minden tagja egy külön kis történet, de mindegyikük közül a parancsnok, Miller százados a legérdekesebb. Spielberg jól alakítja a helyzeteket, érdekesek a párbeszédek, jók a harci jelenetek és persze jól kidolgozott a későbbi fő konfliktus is, nevezetesen a megmentendő közlegény ultimátuma: addig nem megy haza, amíg nem teljesíti kötelességét. Így aztán a megmentő csapat is marad, és nagyrészt feláldozza magát a győzelemért (és Ryan közlegényért).

Jó sztori, de a film igazi értéke az a bizonyos 24 perc a normandiai partokon. Emlékszem, amikor először láttam, a székhez szegezett és arra gondoltam: aki a történelemről (és annak leggyilkosabb fejezetéről: a második világháborúról) nem csupán olvasni akar, hanem át is szeretné élni, annak ezt a filmet (és annak ezt a jelenetét) látnia kell. Spielberg kiérdemelte a legjobb rendezésért járó Oscart, önmagában azért a 24 percért is. A filmet 1998-ban forgatták és én azóta sem láttam ennyire megdöbbentő háborús képsorokat.

Értékelésünk: 10 / 9

9.jpg

Facebook közösségünk és Twitter csoportunk

A James Bond filmek kultusza